Komponenty na kole

prikladkomponent

Kola

Ráfky

Na ráfek se usazují pneumatiky (pláště). Jejich velikost je u každé kategorie kol jiná. Nejčastějším materiálem ráfků je hliník, který se osvědčil jak cenově tak svou hmotností. Drahá závodní kola jsou dnes s oblibou, kvůli nízké hmotnosti, osazována ráfky z uhlíkových vláken (karbon).

Nába přední/zadní – náboj

Střed kola, který je s ráfkem spojený pomocí drátů. Rozlišujeme přední a zadní nábu a také nábu pro diskové brzdy.

Pláště

Plášť je vlastně pneumatika na kole. Pláště na silnici jsou úzké a hladší, pláště do terénu jsou vyboulenější (silnější) s hrubším vzorkem. Závodníci volí pro každý povrch speciální plášť. Rekreačním cyklistům stačí pláště pro universální využití.

Duše

Duše vyplňuje prostor mezi ráfkem a pláštěm tím že do ní napustíte vzduch. Při výběru duše je potřeba dávat pozor nejen na rozměry, ale také na druh. Duše určená pro silniční kolo nebude dobrou volbou pro horské kolo a naopak. Potřebný rozměr naleznete vždy na boku pláště nebo na staré duši. Tam pak můžete najít například údaj 26×2,125 – velikost x šířka a také údaj o maximálním tlaku na který lze duši nahustit.

Při nákupu duše si musíte dát pozor na použitý ventilek. Nejčastěji se používá auto-ventilek – ten je silnější a galuskový ventilek – ten je užší, ale často se používá i u duší horských kol.

Konstrukce kola

Rám kola

Rám je v jednoduchosti kostrou celého kola. Do rámu jsou pak osazovány jednotlivé komponenty jako je vidlice, kola, šlapací střed, řidítka, sedlovka nebo tlumič.

Vidlice

Vidlice je přední část kola. Ve vidlici je umístěno přední kolo se kterým lze otáčet a tak měnit směr jízdy. U horských kol často narazíte na vidlice odpružené, které zvyšují komfort jízdy tlumením nárazů.

Hlavové složení

Vidlice se nasazuje do pouzdra rámu ve kterém se nachází soubor ložisek, podložek a matic. Díky tomu vidlice nevypadne z rámu a může se otáčet.

Představec

Díl spojující vidlici s řidítky. Do jedné části se zasune krk vidlice a do druhé řidítka.

Brzdy

V brzdy

V-brzdy jsou mechanické brzdy. Při stisknutí brzdové páky dojde k zatažení za lanko které sevře čelisti brzd na jejichž koncích jsou gumové špalíky. Špalky se zapřou z obou stran do ráfku a tím přibrzdí kolo.

Kotoučové brzdy

Kotoučové neboli diskové brzdy jsou výkonnější než v-brzdy a dělí se na hydraulické a mechanické. U hydraulických brzd se používá brzdová kapalina, která po stlačení brzdové páky začne vytlačovat písty s brzdovými destičkami směrem ke kotouči. Mechanické brzdy pracují na podobném principu jako v-brzdy.

Ostatní komponenty

Kliky

Na klikách jsou připevněné pedály a také převodníky (velká ozubená kola)

Sedlovka

Sedlovka je trubka na které je připevněno sedlo – zasouvá do pouzdra v rámu kola.

Bowden

Bowden je je vyztužená hadička nebo chcete-li pouzdro ve kterém je vedeno například brzdové lanko.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *